Dyslexi

Här är en uppsats jag skrev för några år sedan:
(dumma blogg som drar ihop hela texten! har försökt dela upp den i hmtl- koden också men den vill inte alls)

Dyslexi


Dyslexi är ett underbegrepp  till Läs-och skrivsvårigheter, läs- och skrivsvårigheter är ett större begrepp. Ordet dyslexi kommer från det engelska ordet dyslexia, men i grunden kommer det från grekiskans ord för svårt som är Dys och ordet lexia som betyder att man har svårt med ord och bokstäver. Man kan vara mycket begåvad men ändå lida av dyslexi. Forskarna är inte överrens om vad dyslexi beror på men det har visat sig att fler killar lider av dyslexi än tjejer och att det kan vara ärftligt. Under senaste året har man lyckats med att hitta en gen som påverkar dyslexi men man tror att det finns 5-10 mer gener som också påverkar. Det är svårt att säga hur många som har dyslexi för man vet inte vart gränsen ska dras men det man kan säga är att ca 6 % av befolkningen lider av tydlig dyslexi och ytligare 4 % som visat tecken på dyslexi
Några kännetecken på dyslexi när det gäller läsning:
Läser långsamt, trevande eller hackigt
Läser alltför fort och gissar eller stannar upp och läser om
Utelämnar eller läser fel på småord
Gör tillägg(helt - helst) eller vänder hela ord (som -mos)
Sammanblandning av b och d
Några kännetecken på dyslexi när det gäller att skriva:
Är osäker på bokstävers form och ljud
Utelämnar vokaler och kastar om konsonanter
Utelämnar ändelser och glömmer prickar och ringar
Spegelvänder bokstäver och siffror
Har osäker och svårläst handstil
Sammanblandning av b och d
Sammanblandning av höger och vänster, öst och väst
Ofta delar man upp dyslexi i två grupper; auditiv dyslexi och visuell dyslexi.
Auditiv dyselxi innebär att personen har svårt att höra skillnad på ord och orddelar, den personen läser därför ofta bättre än vad den stavar. I det här fallet brukar man kunna märka det tidigt eftersom ett tydligt tecken är försenad talutveckling så ofta kan diagnosen fås tidigt. Det märks ofta redan i förskolan, man ska helst söka hjälp hos en logoped tidigt och undvika att prata ”barnspråk” med barnet.
Som auditiv dyslektiker har man  ofta
Svagt ordminne
Litet ordförråd
Dålig urskiljningsförmåga
och som sagt sen talutveckling.
Visuella dyslektiker har svårt att  ”se” orden, de kastar om bokstäver och siffror. De använder ofta också fonetiskt stavningssätt, dvs tar bort ”P” när de ska skriva Salm. En text som en visuell dyslektiker har skrivit kan ofta se slarvig ut eftersom det är lätt att missa storbokstav och blanda stora och små om vart annat. Ofta kan det också bli särskrivningar.
Eftersom det krävs mycket energi för dyslektiker att läsa tappar de lätt koncentrationen och börjar istället gissa vad som står.  En dyslektiker använder 4-5 gånger mer av hjärnan för att göra samma uppgift som en icke dyslektiker så att de blir snabbare trötta är inget konstigt. Dyslexi har ingenting med intelligens att göra!
Om man vill plugga på universitet och högskola kan det bli en jobbig tid men allt går. Ex spela in föreläsningar på kasettband, be om att få OH-matrial kopierat på papper. Vara noga med att kolla vilken hjälp det finns. Det går också att få litteraturen på ljudbok från Tal och Punktskrifts biblioteket, om de däremot inte har en bok och inte kan låna från annat land kan det ta upp till två månader att få boken inläst. Därför är det viktigt att vända sig dit direkt när du fått litteraturlistan. Gå via skolans handikappsansvarige. Man behöver också ha ett intyg utfärdat från en intygs givare som högskoleverket har utsett.
Dyslexi finns i många olika former, tex kan man ha svårt med motorik och matte (men problem med räkning och siffror kallas för Dyskalkyli) medan andra inte har det problemet alls. Därför måste det finns en diagnos som kan bidra till just den hjälp man behöver. Det finns många hjälpmedel som man kan använda sig av. De flesta läroböcker i skolan finns i lättlästa varianter, ex matteböcker från åk 4 består av mycket text uppgifter som kan stoppa en elev som inte har problem med matten i sig att få chans att utvecklas i rätt takt. Att hitta själva uppgiften i texten tar alldeles för mycket energi och tid för att orken och tiden ska räcka. Ännu svårare blir det om eleven dessutom har svårt med matten och att kunna ta till sig informationen. Vanliga skrivprogram i datorn kan vara till mycket hjälp, i och med dem rättstavningsprogram som finns. Det finns många dataprogram som kan hjälpa till, en diktafon på lektioner istället för att hinna med att skriva ner allt utan att sen hemma i lugn och ro få bearbeta hemma. En handdator istället för en vanlig almenacka och anteckningsblock på möten. Har man fått diagnosen dyslexi har man också rätt att få göra mycket prov muntligt. Körkortsböcker finns också i lättlästa varianter.
Det som jag av egen erfarenhet har märkt på min syster är att ständigt behöva gå ifrån klassen för  ”att dem kan inte följa resten av klassen” har varit mycket svårt. Att ständigt behöva gå ifrån klassen blir väldigt utpekande. Samtidigt behövs hjälpen från extra läraren men på den skolan jag och mina syskon gick var extraläraren inte alls bra, hon var inte bra när jag gick i 5:an och hon var inte bra när min 7 år yngre syster gick till henne men skolan tyckte att hon går snart i pension. Där är det viktigt att stå på sig för den extra läraren förstörde mer än hon hjälpte och det resulterade i att min syster faktiskt bytte skola, just den här läraren har fått klagomål på sig sen jag var liten. Men det visar på att det kan vara en väldigt svårt tid i skolan för det finns många ”dåliga” lärare, och skolan ger inte alltid den hjälp man har rätt till.
Det är viktigt att tänka på det när man antar att alla kan läsa och skriva för att de går i skolan för om de dessutom kommer till kyrkan som konfirmander är mycket ”nya” ord som man inte alltid stöter på och vi läser mycket i kyrkan, psalmer, böner, dikter, trosbekännelsen.
Test som kan vägleda om man har dyslexi, svarar man ja på tre av frågorna kan man ha dyslexi.
VUXNA
* Hade du svårt att lära dig multiplikationstabellen i skolan?
* Har du svårt att stava rätt?
* Har du svårt att skilja på höger och vänster?
* Har du svårt att förstå och fylla i blanketter?
* Har du svårt att ta meddelanden mm på telefon och skriva ner det på papper korrekt?
* Har du svårt att rabbla månader i bakvänd ordning eller räkna från 100 till 0?
* Blandar du ihop nummer som t ex 75 och 57?
* Tar det lång tid för dig att läsa en sida i en bok?
* När du ska säga ett långt ord, har du svårt att få alla ljud i rätt ordning?
* Blir det ofta fel när du skriver datum?
BARN
* Har ditt barn svårt att läsa högt?
* Har ditt barn svårt att skriva av från tavlan i ett klassrum?
* Har ditt barn svårt att följa en längre instruktion?
* Hoppar ditt barn över ord eller rader när det läser?
* Finns det någon annan familjemedlem som har svårt att läs-och skrivsvårigheter?
* Har ditt barn svårt att räkna baklänges från 100 till 0?
* Har ditt barn svårt att läsa och/eller stava?
* Blandar ditt barn ofta ihop bokstaven b och d?
* Har ditt barn svårt att skilja på höger och vänster?
* Tycker ditt barn att det är jobbigt att gå till skolan och/eller upplever misslyckanden om och om igen?
Dyslexi
Dyslexi är ett underbegrepp  till Läs-och skrivsvårigheter, läs- och skrivsvårigheter är ett större begrepp. Ordet dyslexi kommer från det engelska ordet dyslexia, men i grunden kommer det från grekiskans ord för svårt som är Dys och ordet lexia som betyder att man har svårt med ord och bokstäver. Man kan vara mycket begåvad men ändå lida av dyslexi. Forskarna är inte överrens om vad dyslexi beror på men det har visat sig att fler killar lider av dyslexi än tjejer och att det kan vara ärftligt. Under senaste året har man lyckats med att hitta en gen som påverkar dyslexi men man tror att det finns 5-10 mer gener som också påverkar. Det är svårt att säga hur många som har dyslexi för man vet inte vart gränsen ska dras men det man kan säga är att ca 6 % av befolkningen lider av tydlig dyslexi och ytligare 4 % som visat tecken på dyslexi.
Några kännetecken på dyslexi när det gäller läsning:
Läser långsamt, trevande eller hackigt
Läser alltför fort och gissar eller stannar upp och läser om
Utelämnar eller läser fel på småord
Gör tillägg(helt - helst) eller vänder hela ord (som -mos)
Sammanblandning av b och d
Några kännetecken på dyslexi när det gäller att skriva:
Är osäker på bokstävers form och ljud
Utelämnar vokaler och kastar om konsonanter
Utelämnar ändelser och glömmer prickar och ringar
Spegelvänder bokstäver och siffror
Har osäker och svårläst handstil
Sammanblandning av b och d
Sammanblandning av höger och vänster, öst och väst
Ofta delar man upp dyslexi i två grupper; auditiv dyslexi och visuell dyslexi.
Auditiv dyselxi innebär att personen har svårt att höra skillnad på ord och orddelar, den personen läser därför ofta bättre än vad den stavar. I det här fallet brukar man kunna märka det tidigt eftersom ett tydligt tecken är försenad talutveckling så ofta kan diagnosen fås tidigt. Det märks ofta redan i förskolan, man ska helst söka hjälp hos en logoped tidigt och undvika att prata ”barnspråk” med barnet.
Som auditiv dyslektiker har man  ofta
Svagt ordminne
Litet ordförråd
Dålig urskiljningsförmåga
och som sagt sen talutveckling.
Visuella dyslektiker har svårt att  ”se” orden, de kastar om bokstäver och siffror. De använder ofta också fonetiskt stavningssätt, dvs tar bort ”P” när de ska skriva Salm. En text som en visuell dyslektiker har skrivit kan ofta se slarvig ut eftersom det är lätt att missa storbokstav och blanda stora och små om vart annat. Ofta kan det också bli särskrivningar.
Eftersom det krävs mycket energi för dyslektiker att läsa tappar de lätt koncentrationen och börjar istället gissa vad som står.  En dyslektiker använder 4-5 gånger mer av hjärnan för att göra samma uppgift som en icke dyslektiker så att de blir snabbare trötta är inget konstigt. Dyslexi har ingenting med intelligens att göra!
Om man vill plugga på universitet och högskola kan det bli en jobbig tid men allt går. Ex spela in föreläsningar på kasettband, be om att få OH-matrial kopierat på papper. Vara noga med att kolla vilken hjälp det finns. Det går också att få litteraturen på ljudbok från Tal och Punktskrifts biblioteket, om de däremot inte har en bok och inte kan låna från annat land kan det ta upp till två månader att få boken inläst. Därför är det viktigt att vända sig dit direkt när du fått litteraturlistan. Gå via skolans handikappsansvarige. Man behöver också ha ett intyg utfärdat från en intygs givare som högskoleverket har utsett.
Dyslexi finns i många olika former, tex kan man ha svårt med motorik och matte (men problem med räkning och siffror kallas för Dyskalkyli) medan andra inte har det problemet alls. Därför måste det finns en diagnos som kan bidra till just den hjälp man behöver. Det finns många hjälpmedel som man kan använda sig av. De flesta läroböcker i skolan finns i lättlästa varianter, ex matteböcker från åk 4 består av mycket text uppgifter som kan stoppa en elev som inte har problem med matten i sig att få chans att utvecklas i rätt takt. Att hitta själva uppgiften i texten tar alldeles för mycket energi och tid för att orken och tiden ska räcka. Ännu svårare blir det om eleven dessutom har svårt med matten och att kunna ta till sig informationen. Vanliga skrivprogram i datorn kan vara till mycket hjälp, i och med dem rättstavningsprogram som finns. Det finns många dataprogram som kan hjälpa till, en diktafon på lektioner istället för att hinna med att skriva ner allt utan att sen hemma i lugn och ro få bearbeta hemma. En handdator istället för en vanlig almenacka och anteckningsblock på möten. Har man fått diagnosen dyslexi har man också rätt att få göra mycket prov muntligt. Körkortsböcker finns också i lättlästa varianter.
Det som jag av egen erfarenhet har märkt på min syster är att ständigt behöva gå ifrån klassen för  ”att dem kan inte följa resten av klassen” har varit mycket svårt. Att ständigt behöva gå ifrån klassen blir väldigt utpekande. Samtidigt behövs hjälpen från extra läraren men på den skolan jag och mina syskon gick var extraläraren inte alls bra, hon var inte bra när jag gick i 5:an och hon var inte bra när min 7 år yngre syster gick till henne men skolan tyckte att hon går snart i pension. Där är det viktigt att stå på sig för den extra läraren förstörde mer än hon hjälpte och det resulterade i att min syster faktiskt bytte skola, just den här läraren har fått klagomål på sig sen jag var liten. Men det visar på att det kan vara en väldigt svårt tid i skolan för det finns många ”dåliga” lärare, och skolan ger inte alltid den hjälp man har rätt till.
Det är viktigt att tänka på det när man antar att alla kan läsa och skriva för att de går i skolan för om de dessutom kommer till kyrkan som konfirmander är mycket ”nya” ord som man inte alltid stöter på och vi läser mycket i kyrkan, psalmer, böner, dikter, trosbekännelsen.
Test som kan vägleda om man har dyslexi, svarar man ja på tre av frågorna kan man ha dyslexi.
VUXNA
* Hade du svårt att lära dig multiplikationstabellen i skolan?
* Har du svårt att stava rätt?
* Har du svårt att skilja på höger och vänster?
* Har du svårt att förstå och fylla i blanketter?
* Har du svårt att ta meddelanden mm på telefon och skriva ner det på papper korrekt?
* Har du svårt att rabbla månader i bakvänd ordning eller räkna från 100 till 0?
* Blandar du ihop nummer som t ex 75 och 57?
* Tar det lång tid för dig att läsa en sida i en bok?
* När du ska säga ett långt ord, har du svårt att få alla ljud i rätt ordning?
* Blir det ofta fel när du skriver datum?
BARN
* Har ditt barn svårt att läsa högt?
* Har ditt barn svårt att skriva av från tavlan i ett klassrum?
* Har ditt barn svårt att följa en längre instruktion?
* Hoppar ditt barn över ord eller rader när det läser?
* Finns det någon annan familjemedlem som har svårt att läs-och skrivsvårigheter?
* Har ditt barn svårt att räkna baklänges från 100 till 0?
* Har ditt barn svårt att läsa och/eller stava?
* Blandar ditt barn ofta ihop bokstaven b och d?
* Har ditt barn svårt att skilja på höger och vänster?
* Tycker ditt barn att det är jobbigt att gå till skolan och/eller upplever misslyckanden om och om igen?

Nu får Örsundsbroskolan pris för bra arbete med dyslexi; läs här och här...

Personligen tycker jag att Chatarina och Ingrid förtjänar priset men skolan, I wonder... Den var inte bra förr och frågan är om den är det nu... Jag hoppas det, för elevernas skull.

Då var det inte bra, extraläraren sög och hanteringen var sämre så hoppas verkligen att det är bättre!

See ya!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0