Gör som de flesta andra bloggmammor ;)

När är fick du reda på att du var gravid? 10 oktober 2010

Hur gammal var du?
21 år

Mådde du mycket illa?
Ja och inget lite illamående på morgonen eller sånt man kan bita ihop utan helt lamslagen på soffan i över två månader...

Kräktes du mycket?
Visa dagar en gång i halvtimmen vissa dar bara illamående. Fram till vecka 18 från kanske vecka 7-8...  

Hade du mycket halsbränna?
Ja ganska mycket...

Var du känslig?
Fråga alla runt omkring mig... Ja en del :P Alla fasar för barn nummer 2 inklusive mig XD Total hormonslav!

Hade du mycket foglossning?
en del, men kändes bara när jag jobba på hemtjänsten, när jag slutade där försvann dem...

När kände du bebisens första sparkar? 
Under ett HK möte :) Men kommer inte ihåg i huvudet när det var... men tror det var i december... 

Var du ofta orolig?
jämt och ständigt, skitjobbigt eftersom hon var så lung...

Sparkade bebisen mycket?
nej hon var lung som en filbunke till min stora förtret...

När började du läcka bröstmjölk?
Ganska tidigt men kommer inte ihåg exakt...

Fick du bristningar?
Om jag fick, typ helt täckt av dem! Jag ser bokstavligen ut som en tiger eller nått annat randigt på magen, höfter och svanken... Tydligen där man har hormon depåer och där man får bristningar... Och ja, jag smörjde och smörjde och smörjde...

Blödde du någon gång?
under graviditeten nix ;)

Hur många Ultraljud gjorde du?
2 st rutinultraljud, första tyckte dem hon var förliten för att se alla organ...

Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Försökte ta det som det kom och inte planera förmycket...

Vilket BB födde du på?
Uppsala Akademiska

Hur började din förlossning?
Värkar

Hur många timmar tog din förlossning?
Jao, från första värken tills hon var född var 84,5 timme men själva latensfasen (första fasen) var 69 timmar. Andra fasen 14 timmar och 45 min och sen 45 min krystvärkar.  Från att vi kom in på förlossningen tog det 8 timmar. Det är lite luddigt det här, det låter ju som den längsta förlossningen ever och man undrar om inte det första låter som förvärkar men den jag förklaringen jag fått är att första fasen kan var flera dagar lång och värkarna kan vara lite olika starka och under aktivitet komma olika tätt. Även om jag låg på i princip 10 min mellan. Och jag kan lungt säga att det inte kändes som förvärkar men det var inte jättekraftiga värkar heller men framför allt gick dem inte över och det är det som dels bevisar att det inte var förvärkar. Sen när jag dessutom var inne på undersökning på torsdagsnatten så var jag öppen 2-3 cm och det i sig visar ju också att förlossningen var igång. Sen var det inte någon snabb förlossning från att det drog igång "ordentligare" heller. Flera gånger pratade dem om värkstimulerande men det behövdes inte i slutändan. Så ja det var en jättelång förlossning men som sagt det var första fasen som var väldigt lång...

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Vaginalt

Hur mycket var du öppen när du kom in?
torsdagnatt var jag öppen 2-3 cm och på fredagnatt var jag öppen 3-4 cm...

Vilken smärtlindring tog du?
 Lustgas, akupunktur, sterila kvaddlar och TENS, Lustgasen och akupunkturen hjälpte mest...

Dragen med sugklocka?
Ne, det slapp vi...

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
Ca 45 minuter, men jag hade tippat på max 10 min om jag inte hade journalen...

Blev det komplikationer?
nix...

Var du rädd för något?
Nej, min plan var att ta det som det kommer. Men vid något tillfälle undrade jag vad man gett sig in på. Lite fick jag kämpa för att inte bli rädd för det onda men det gick...

Skrek du?
När jag fick sterila kvadlar så gjorde jag det, rakt in i masken till lustgasen som tur är för Calles hörsel som stog vid mitt huvud...

Fick du sys?
Ja en del...

Vem var med på förlossningen?
Calle <3

Vilken vecka födde du i?
40+5

Vad var vikt och längd på bebisen?
4160 gram och 50 cm lång

Blev det en pojke eller flicka?
Flicka

Vad fick barnet heta?
Tuva Ebba Ingeborg

Var allting värt det?
Självklart

Ammade du?
Ja några veckor tills jag blev dissad för flaskan ;) Vi fick komplitera med flaskan och sen blev det den som vann, helt enkelt ;)

Hur gammal är barnet nu?
Fyra månader

Vad tyckte du om förlossningen?
Den del jag kommer ihåg var uthärdlig och resten kommer jag inte riktigt ihåg, det gick så fort (för mig alltså) när jag fick lustgasen...

När kommer nästa barn?
inte än på ett tag, några år om jag får bestämma men barn har ju en tendens att inte riktigt komma på komando så vi får väl se ;)

Kommentarer
Postat av: Emma

Haha jasså 10 oktober 2010.. jag som trodde det var förra hösten vi fick reda på det;P Var i alla fall vad jag minns det som;P Hehe Förlåt.. puss

2010-10-18 @ 15:31:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0