"vad har man för val?"

Vet inte hur många gånger jag fått kommentaren "det skulle jag aldrig klara" när man pratar om förlossning, amning, kräk, bajsblöjor och det ena och det andra. Helt ärligt tror jag verkligen att alla skulle klara det utmärkt. För i slutändan vad har man för val?

Några "vad har man för val" exempel:
--> Vara gravid och kräkts i massor med veckor, det är bara att vänta ut helt enkelt...
--> Varit stor som ett hus och inte klarat av att de vanligaste vardags grejerna, det går ju över...
--> Själva förlossningen, man måste ju igenom så bara bita i det sura äpplet (och ärligt det är grymt coolt, så där i efterhand) Men klart det finns roligare grejer än att ha ont och ännu hellre efteråt när det ska fixas till och sy om det behövs...
--> Amma (som för vissa är underbart men för mig var mest jobbigt och ångest laddat, nu ser jag på det med mindre ångest så nästa gång kanske det går bättre) men när barnet är hungrigt så ammar man, oavsett hur ont det gör, om tårarna rinner, brösten spänner man får mjölka för att bebisen ska få grepp osv. Det låter hemskt men när det funkar är det väldigt mysigt.
--> Byta bajsblöjor, ingen tycket väl själva bajsblöjan är mysig liksom! Men bara att göra och man vänjer sig (efter att ha jobbat på äldreboende så är en liten bebis bajsblöja inte direkt äckligt)
--> Bli nerspydd är inte heller mysigt men faktiskt inte så farligt ;)
För mig så var det inget val för det absolut viktigaste var att ta hand om bebisen. Jag var full av hormoner och totalt upp och ner men ändå så fanns det djupt inrotat i en själv att ta hand om Tuva, det var det absolut viktigaste, om det så gjorde ont, nästan blödde och man ibland ville kasta in handduken så gjorde jag så klart inte det för det fanns nått så mycket viktigare än "mig".
Jag kan bara tala för mig själv men för mig fanns det inget val.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0