Det bästa med februari

Det absolut bästa med februari är semlorna! Det är sååå gott!! Jag har laddat upp frysen med semelbullar och i kylen finn resten som som behövs ;) Men äta nonstop är inte något jag brukar vilja, efter en brukar jag vara väldigt nöjd men nu kan jag nog äta hur många som helst! Blir aldrig trött på dem! Misstänkt som lite cravings, kanske.... Eller bara ett ordentligt sockersug! ;)



Här är goda semlor! Receptet har jag lånat från tumadre!
Väldigt läsvärd blogg! (om ni läser, börja med om oss! väldigt gripande!)


(det här är en dubbelsats)

Bullarna:
- 2 st jäst för söta degar a´la 50 gram
- 200 gram smör
- 8 dl mjölk
- 4 ägg (+ ägg för pensling)
- 3 dl socker
- 4 krm salt
- ca 2,5 liter mjöl
- 2 tsk hjorthornssalt

Fyllningen:
- urgröpet
- mandelmassa
- grädde

Garnering:
- Florsocker

1) Smula jästen i en bunke.
Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till fingervarmt, 37 grader. Häll degvätskan över jästen och blanda till det har löst upp sig. Tillsätt sedan rumstempererade ägg, socker och salt. Blanda hjorthornssaltet med nästan all mjöl och arbeta till en smidig deg.knåda LÄNGE! Låt sedan jäsa under duk i ca 45 minuter.
2) Forma runda släta bollar (men tänk på att de jäser mycket i ugnen!), och låt sedan jäsa på plåten i ca 10 minuter innan du penslar med ägg.
3) Grädda i mitten av ugnen i 250, ca 8-10 minuter. Låt sedan bullarna svalna under duk.
4) Skär av ett "hatt" på bullarna, gröp ur innehållet och blanda med grädde och mandelmassa. Lägg tillbaka fyllningen och klicka på massor av grädde, sätt sedan tillbaka "hatten" och sikta över florsocker.

P.S Att använda både jäst och hjorthornssalt som jäsningsmedel är hemligheten bakom luftiga och mjuka semlor!

Mums mums!

See ya!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0