Hörde ni förresten?

Att  i Ena-Håbos undersöktning så är Örsundsbroskolan en av de två bästa skolorna i kommunen...
Hörde ni också att några dagar senare så fick en kille tag i en kniv och gick loss på klassrummet så polis fick tillkallas?
Intressant tycker jag...
Ja okej, i ena-håbo så hade man kollat betygsnittet och ja det ligger högt i Örsa. Fakta är fakta och det verkar som betygen är bra i Örsundsbro. Vi kanske har bra luft? Jag som själv gått där kan ju säga att jag fick rätt bra betyg TROTS att jag inte kände mig särskilt trygg, trots att det var mycket mobbing, folk blev utstötta och att vissa av eleverna inte hade någon respekt för varken lärare eller andra elever.
Jag hade bra lärare, i alla fall mestadels av skolgången. I lågstadiet hade jag en lärare som jag efteråt insett favoriserade väldigt mycket. Tyckte hon inte om en elev så märktes det. Jag tyckte väldigt mycket om henne då och antar därför att jag inte var allt för hemsk eftersom hon verkade tycka rätt hyfsat bra om mig också. Mellanstadiet hade jag en grymt bra lärare. Fråga mig inte vad exakt som gjorde honom så bra men antar att det var just det att han såg alla elever, han var ung och nytänkade. Inte 60 bast och skulle göra som man gjorde förr. I högstadiet hade jag också bra lärare även om de bästa slutade. Tror inte Örsundsbroskolan är någon vidare arbetsplats. Eftersom högstadiet var rätt nytt så var många av lärarna också nya och hade utbildningen hyfsat fräsch i minnet. De hade inte heller jobbat ihjäl sig i flera år utan de hade ork kvar. Ett tag...
Har fått höra i efterhand av äldre elever att tydligen hade lärarna väldigt lösa direktiv och inte mycket till läroplaner att följa första åren, utan egentligen bara "skola 2000" som riktlinjer. Det tror jag ändrades sen för vad jag kan minnas hade vi tydliga mål vad vi skulle uppnå.
Många lärare slutade och skolledningen höll hela tiden på men nya planer för klasser och hur allt skulle vara uppdelat. Under egentligen hela högstadietiden pratade dem om att göra om klasserna. Vilket vi såklart inte alls ville. Någon form av trygghet hade man ändå i sin klass. (Senare var det min bror som råkade ut för klassändringarna) Tror egentligen inte att den brist på respekt som fanns (finns?) berodde så mycket på lärarna utan snarare på folket. Vissa lärare lyckades dock med att få respekt, dem hängivna och bästa av lärarna.
Konstigt det där. Samtidigt som jag kan känna att jag var osäker i skolan, att det fanns folk som jag verkligen inte litade på och som jag inte hade något som helst intresse av att beblanda mig med så gav det självklart en viss trygghet att jag visste vilka dem var och vart dem fanns. Det vet jag fortfarande, och jag kan säga att skulle jag träffa nån av dem på stan en mörk kväll så vet jag vilka jag ska undvika och akta mig för. Även om det kan vara svårt att ta någon av dem på riktigt allvar när dem beter sig dumt, för trots allt har jag skolkataloger hemma där dem sitter välkammade med instoppad skjorta eller med flätor och klänningar. Vi har spelat fotboll ihop och tjafsat om nummer på tröjor, samlat pengar till skolresor och sådant, så att ta dem på allvar som "farliga" det är ganska svårt. Även om jag inte känner mig bekväm i deras närhet.
Nä Örsundsbro-skolan skiljer sig egentligen nog inte så mycket från många andra skolor men jag skulle inte kalla det en av kommunens bästa. Felet med Örsundsbroskolan är att den väljer att blunda för så mycket!
"-nje men det är inte så farligt, egentligen" översättning "-om vi inte bryr oss så försvinner det nog av sig självt, om inte annat slutar ju eleven"
"-det har aaaaaldrig hänt förrut" översättning "inte som vi har arkiverat nånstans eller registrerat, för vad en elev berättar för en lärare behöver vi inte göra så mycket åt, om inte föräldrarna bråkar om det"
"-vi gör allt vi kan för att stoppa mobbing" översättning "-om vi låtsas att det inte finns så finns den nog inte, lite knuffar och hårda ord får man leva med på ett högstadie"
"- alla resurser som behövs ska sättas in (i fråga om speciella behov)" översättning "alla resurser som inte kostar så mycket pengar, helst inga alls ska sättas in, Matteböcker med mindre och anpassad text till dyslektiker som inte har problem med matte? nee onödigt..."
Att extra lärare kallar eleverna för dumma i huvudet, knuffar till dem, säger att dem är korkade för att dem inte kan (ööh! dem är ju där för att få hjälp inte för att dem kan allt redan), ljuger för föräldrar och andra lärare om vad som egentligen händer, nekar dock till att hon påstår att eleverna ljuger om det dem säger om extraläraren - men hon har inte gjort det dem säger... Skolan svar: hon går ju snart i pension, bara om si så där 4-5 år (vilket bara är hela låg och mellan stadiet)  Okej det här är ju några år sen, det är en ny rektor nu så vi får hoppas på att det hela är bättre men har väldigt svårt att tro det.  (Btw extraläraren ställde sen upp i landstingsvalet, behöver jag säga att jag inte röstade på det partiet??)
ja blev ju en del om skolan... Men som sagt, bra betyg verkar dem ju få i Örsa så det i sig är ju bra...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0