renovering och parfymallergi

Renoveringen pågår hemma! Nu börjar det verkligen bli bra! Spisen är på plats igen och nu börjar det se ut som ett kök igen och inte bara ett otroligt snyggt rum ;) Sladden till kameran är dock inte återfunnen!

Calle fortsätter jobba på nonstop- ser honom knappt för nu "börjar det bli kul för man ser resultat" som han uttrycker det.  Han bara är hemma och fixar, glöm´mer totalt tiden, igår fick ajg ringa och tala om för honom att klockan var tio och det kanske var idé att komma och sova. Etersom han går upp så där fem halv sex så kan det vara bra att fundera på att röra sig mot sängen när klockan börjar närma sig tio. Dock är det skönt att han börjar tycka det är kul, ett tag såg det ut som han skulle gå in i väggen vilken sekund som helst. Nu verkar han gladare igen! Sen får vi det grymt snyggt också! Imorgon är det kakel som ska upp ;) Själv ska jag åka och jobba på kvällen, på dagen är det dags för en tur till ridhuset med Filippa och Ellen.

I onsdags var det dags för hovslagare så vi gick iväg mot lugnet, väl framme upptäckte vi att Hilma var varm i hovarna eftersom vetrinären skulle komma sen och vaccinera så tänkte vi att det kollar vi upp då, i värsta fall kunde det vara fång men i såna fall ett tidigt skede. Efter att Lotta slagit på alla skor och åkt vidare så skyndade jag och mamma hem för att få i oss lite mat, skyndade tillbaka för vetrinären skulle komma snart... men vi väntade och väntade och ingen vetrinär kom.

Ellen hade show med skolan kl 14 så jag fick skynda mig hem, hann duscha, byta kläder och sminka mig på en kvart och begav mig mot enköping. Väl på plats så hamnade jag framför en respektlös dum människa , typ en farmor med tanke på hur parfymen stank nämligen tant, som bestämt sig för att bada i parfym! En sån människa som inte fattar att det finns andra människor runt omkring dem och att en del faktiskt är allergiska, typ jag. Men jag satt mitt i smeten och kunde knappast gå ut åt nått av hållen och tänkte att det nog inte skulle bli så farligt, eller hur! Showen höll på en och en halv timme och när jag kom ut till bilen dunkade huvudet och jag fick ställa mig och spy samtidigt som näsan kollapsade och började blöda. En rolig migrän attack a la Matilda med andra ord som lätt hade kunnat undvikas och folk bara kunde ha vett nog att använda LAGOM mycket parfym och kan man inte det borde man förbjudas att använda det. Röka får man inte kring folk för det är skadligt men att det finns allergiska människor vill folk bara inte få in i sina huvudet utan fortsätter bada i parfym och tvingar oss överkänsliga och allergiska att gå ut för att kunna andas. Nu är jag som tur är inte astmatisk eller så jag får andnöd men har kompisar som får det.  Det hela slutade med att jag fick ringa efter Emma så hon kunde köra hem mig med min migrän och blodforsande näsa. Köra bil är ju bara att glömma, prata är svårt nog! Emma stackaren hade egentligen feber men snäll som hon är körde hon ändå, sen hjälpte hon mamma och Ellen att få hem alla hästar eftersom jag inte tog mog längre än mellan soffan och toan. Fick i mig en huvudvärkstablett och en åksjuketablett och bad en bön om att få sova och slippa spy direkt utan få en chans att tabletterna fick verka. Det fick dem och jag fick sova några timmar. När jag vaknade satte den roliga gravidmigränen igång,  tittar jag så släpper huvudvärken lite men jag mår otroligt illa och tvärtom. Sen jag blev gravid stämmer inget överrens med hur migränen fortlöpte innan, allt skiljer sig. Jag vet inte hur jag ska undvärja den och jag som nästan aldrig kräks av migrän innan spyr som en kalv. Huvudvärken är inte lika intensiv men lika besvärande, jag kan se men bara fläckvis. Innan klarade jag inte ljus överhuvudtaget men nu funkar det, lukter är det värsta som finns. Jag vet inte längra vad som avhjälper och vad som skälper! Väldigt frustrerande nu när jag verkar få det minst varanan vecka! Usch usch usch! Så kvällen spenderade jag med att försöka sova och med huvudet i toastolen och spy galla! (Sorry att jag skriver det men måste få avreagera mig lite)

Under tiden jag sov hann de andra gå hem med Sommarr och Filippa samt hämta Hilma med transport då vetrinären som vi fasat trodde det var fång i ett väldigt tidigt skede ev "bara" fångkänningar. Fick medecin till henne och ordinerad boxvila ett par dagar.

Hilma verkar dock inte alls känna sig sjuk utan undrar mer varför vi är så dumma och låter henne stå inne. Hon känner sig väldigt ensam. Filippa surpuppan är inte så kul att ha som granne heller. Hilma blir så glad när hon kommer in och Filippa är bara sur mot henne. Vi överröser henne dock med kärlek och pussar! Våra hjärtans pärla! Den hästen är verkligen one of a kind! För den som inte vet vad fång är så är det en sjukdom som ofta kommer på grund av foder, för mycket eller som i det här fallet för mycket energi, vanligaste orsaken är klöver och gräs som är för "mycket" för hästen. Oftast är det ponnier som drabbas som inte behöver lika mycket energi som en större hästar men alla kan drabbas. Den påverkar hovarna och "enkelt sett" får det ont i fötterna.  Det är i alla fall en otroligt allvarlig sjukdom som ofta leder till lång behandlingstid och i en hel del fall blir det för mycket. Om man klarar behandlingen är det stor risk för att få det igen om man inte är försiktig med foder och bete. Egentligen tror jag det är en sorts allergi... men jag är inte helt säker. Helt negativ ska jag inte låta, många hästar som får fång blir helt friska och fungerar helt som vanligt. I Hilmas fall är det så tidigt att vi inte ens är säkra på att det är fång och eftersom det är så så så tidigt så ska det gott och väl kunna gå tillbaka helt.  Sen blir det till att ha stenkoll på foder och bete framöver!

Nä nu ska jag avsluta detta jätteinlägg och försöka sova lite tror jag.

Tänk dig för när du använder parfym!

See ya!



Härtegull!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0